Skalmejeskolens pædagogiske idealer

• Børn gør det bedste, de kan
  • Agerer roligt, hjælpsomt og nysgerrigt
  • Barnets stemme har indflydelse i hverdagen
  • Tydelige forventninger – i det faglige og det sociale fællesskab

Vi er en skole med mange stolte traditioner omkring vores fællesskab. Vi vægter det at være én af mange højt. Vi arbejder med, at den enkelte bliver tryg i at stå frem og i at tro på egen kunnen både fagligt og socialt. Såvel i det store fællesskab, som i det nære fællesskab, prioriterer vi samhørighed, alsidig personlig udvikling, medbestemmelse, faglighed, kreativitet, udeliv, sang, musik, det at træde an for mange, leg og læring, egne forventninger til og ageren i fællesskabet og at alle har ret til at være en del af fællesskabet. Vi har en stor forældreopbakning og et konstruktivt samarbejde mellem SFO, skole og hjem.

Vi tror på, at alle børn gerne vil gøre det bedste, de kan hver eneste dag, de møder ind i fællesskabet. Er der noget, der er svært, møder den voksne barnet roligt og prøver nysgerrigt at se intentionen bag det enkelte barns handling. Vi har accept og forståelse for, at vi alle er forskellige og arbejder hjælpsomt med muligheder. Vi bestræber os på at drive god skole og SFO, der passer til de børn, der går på skolen. Vi stræber efter at møde det enkelte barn, der hvor det er – både socialt og fagligt. Dygtige professionelle fagpersoner tager hver dag ansvar for fællesskabet og giver plads til børns forskelligheder. Ingen børn kommer med de samme forudsætninger. Derfor mødes de med forskellige forventninger men ud fra et fælles afsæt i vores pædagogiske idealer.